Vad i helvete är social kompetens?

Social kompetens handlar om en individs förmåga att samspela med andra personer. Att fungera väl i olika socialakommunikation med andra, dels inte inskränker den egna särarten/värdegrunden. situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra personer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra, dels inte inskränker den egna särarten/värdegrunden.

Är trött på att känna mig socialt inkompetent.
Jag kan lura alla (inklusive mig själv) ett tag men så när de brister så blir de påtagligt, jag kan inte med att snacka om ytligheter som inte intresserar mig. Ibland hörs de om som inte kan vara djupsinniga men sällan nämns de något om människor som lider av de motsatta att inte kunna vara ytlig.

Att inte kunna njuta av samtal som handlar om jävla melodifestival, kändisar och tv-såpor är ett fan ett jävla gissel. Likaså när man sitter med ett grabbgäng inte kunna känna sig som en del i samvaron fullt ut för att man inte orkar med det ytliga knulla, bröst och fitt snacket.

Det är just detta som är social kompetens att kunna känna sig hemma i alla lägen med alla människor oavsätt situation och vad som avhandlas. Att inte kunna insupa ytlighetens tillvaro och leva på ytan utan att ständigt sukta efter att göra djupdykningar är en konst.

Jag har ingen sådan jävla kompetens, jag vill nå bortom ytan - veta mer om vad personen känner och tänker inte samtal om hur någon för mig totalt okänd kändis var klädd i "så ska det låta" eller höra något klichée artat (som berättats av någon totalt okänd tv komiker) skämt återberättat. Förmodligen är detta samtalsämnen som förenar oss i detta land, skapar samhörighet. Ytligheten har en klar poäng genom att den skapar en gemenskap. Tyvärr är det en gemenskap som jag aldrig har och kanske aldrig kommer känna mig hemma i.

 Jag är socialt inkompetent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0